Canon EOS 600D vs Olympus PEN E-PL2

       Przez ostatnią dekadę udoskonalono technologię lustrzanek cyfrowych. Coraz lepsze matryce, jeszcze większe rozdzielczości, potem Live View i video, a do tego odwieczna walka z szumami. Najpierw ISO 400, potem 1600, teraz bez dobrego 6400 to nie lustrzanka i wreszcie naszedł pass... Co dalej? Na szczęście w międzyczasie pojawiły się aparaty systemowe, które zapełniły lukę i stały się kreatorem nowej drogi w fotografii. Świat oszalał  na punkcie doskonałych miniaturek. Najpopularniejsze na rynku to aparaty Olympusa i Panasonica z systemu Micro 4/3.
 Olympus PEN posiada wszystko co najlepsze z klasycznej lustrzanki cyfrowej, a dodatkowo jest jeszcze bardzo kreatywny.  Często porównujemy PENy Olympusa do lustrzanek cyfrowych ale może dzisiaj warto zastanowić się czy nie pora odwrócić role. To  lustrzanki  powinny być sprawdzane czy są w stanie dorównać aparatom systemowym PEN. Zastanówmy się np. jak bardzo kreatywna artystycznie jest  najmodniejsza lustrzanka Canona - EOS 600D w starciu z amatorskim Olympusem E-PL2. Nadszedł już czas aby porównać ich  możliwości artystyczne i twórcze.

Tekst: Darek Żukowski



SPRZĘT

Sprawa wydaje się być poważna. Aparaty wybraliśmy na takim poziomie aby nikt nie mógł powiedzieć, że to najtańszy chłam i dlatego czegoś brakuje.
Oto sprzęt, który został poddany naszemu antytestowi:

Zdj.1. Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Zdj.2. Olympus PEN E-PL2 + M.Zuiko Digital 14-42mm f/3.4-5.6 II R MSC

Zdj.1  Wykonane zostało aparatem PEN E-PL2 z filtrem "Fotografia Otworkowa"
Zdj.2. Wykonane zostało aparatem EOS 600D z użyciem filtra "Efekt aparatu zabawki"


FILTRY ARTYSTYCZNE

Tworzymy, fotografujemy czy tylko pstrykamy? Wybór należy do nas czyli albo focimy wakacyjne obrazki dla rodziny albo realizujemy nasze pomysły fotograficzne. A co nam może pomóc w ich wykonaniu? Oczywiście Filtry Artystyczne!
Canon EOS 600D


W menu lustrzanki mamy do dyspozycji  5 filtrów:
  1. Ziarnisty Cz/B
  2. Miękka ostrość
  3. Efekt rybiego oka
  4. Efekt aparatu zabawki
  5. Efekt miniatury
Dodatkowo każdy z tych efektów można co nieco edytować w trzech zakresach:
Słaby, Standard, Mocny.
Zmieniamy zdjęcie Filtrami Twórczymi dopiero po jego zrobieniu w trakcie przeglądu zdjęcia na ekranie. Uważamy, że jest to bardzo dziwne rozwiązanie. Nie bójmy się powiedzieć:  efekciarskie.


1
Ziarnisty Cz/b
SOOC* JPEG

Słaby

Standard

Mocny


2
Miękka ostrość
SOOC JPEG

Słaby

Standard

Mocny

3
Efekt rybiego oka 
SOOC JPEG

Słaby

Standard

Mocny

4
Efekt aparatu zabawki
SOOC JPEG

Słaby

Standard

Mocny

5
Efekt miniatury
SOOC JPEG

Ustawienie poziome na dolną część zdjęcia

Ustawienie poziome na środkową część zdjęcia

Ustawienie pionowe na prawą część zdjęcia

Nakładanie filtrów dopiero po zrobieniu zdjęć to niezbyt kreatywne podejście. Jest pomysł na zdjęcie ale nie da się go szybko zrealizować.  600-tką wykonamy go dopiero w postprodukcji. A w dobie zaawansowanej fotografii cyfrowej brak możliwości zobaczenia efektu końcowego przed zrobieniem zdjęcia to już chyba anachronizm. Wizjer optyczny ze względu na swoją specyfikę zostaje usprawiedliwiony ale tak hucznie wprowadzone Live View powinno być lepiej (efektywniej?) wykorzystane.
Jakość i dobór Filtrów Twórczych w modelu  EOS 600D uważam za nietrafiony za wyjątkiem Ziarnisty Cz/B.
  • Miękka Ostrość - to tak naprawdę nieostrość. Stopniowanie tego filtra powinno brzmieć tak: nieostry, standardowo nieostry, totalnie rozjechany (brak szczegółów).
  • Efekt rybiego oka - nie znam żadnej sytuacji w której można z powodzeniem zastosować ten filtr.
  • Efekt aparatu zabawki - pomysł fajny ale nie dopracowany technicznie, winieta wygląda okropnie i nie naturalnie
  • Efekt miniatury - możliwość edycji mile mnie zaskoczyła, ładnie to wyglądało ale tylko na ekranie LCD aparatu, filtr ten w żaden sposób nie jest połączony z systemem ustawiania ostrości w aparacie.

OLYMPUS E-PL2

Model E-PL2 to aparat, który został wyposażony w możliwość łączenia filtrów artystycznych lub ich modyfikacji. Jest to też pierwszy model PENa, w którym zainstalowano jeden z najbardziej niesamowitych filtrów czyli "Dramatyczną Tonację". Ale nie podniecajmy się tak bardzo, na początku spis filtrów:
  1. Pop Art
  2. Zmiękczenie Ostrości
  3. Ziarnisty Film
  4. Fotografia Otworkowa
  5. Diorama
  6. Dramatyczna Tonacja
... Wspomniane  przez nas modyfikacje dotyczą tylko niektórych filtrów. Zobaczcie sami:
 1
Pop art
SOOC JPG

POP ART I
POP ART II
 
POP ART II + RAMKA

POP ART II + RAMKA + FOTOGRAFIA OTWORKOWA

POP ART II + RAMKA + FOT.OTWORKOWA + ZMIĘKCZENIE OSTROŚCI

POP ART I + RAMKA + FOT.OTWORKOWA + ZMIĘKCZENIE OSTROŚCI


Zmiękczenie ostrości
SOOC JPG

ZMIĘKCZONA OSTROŚĆ



Ziarnisty film


SOOC JPG
ZIARNISTY FILM I

ZIARNISTY FILM I + RAMKA

ZIARNISTY FILM II

ZIARNISTY FILM II + RAMKA




Fotografia otworkowa

SOOC JPG
FOTOGRAFIA OTWORKOWA I

FOTOGRAFIA OTWORKOWA II

FOTOGRAFIA OTWORKOWA III

FOTOGRAFIA OTWORKOWA + RAMKA




Diorama




Punkt ostrości decyduje o "ułożeniu" dioramy na zdjęciu. Patrz zdjęcie wyżej.



Dramatyczna tonacja
SOOC JPG
DRAMATYCZNA TONACJA

DRAMATYCZNA TONACJA + RAMKA



LIVE VIEW
Live View - Podgląd na żywo

Wydaje nam się, że ekran to ekran. Ważne aby był jak największy. Jednak nie zapominajmy o jego roli jako "pomocnika" dla fotografa. Pokazuje nam  ustawienia i naszą wizję efektu końcowego czyli zdjęcia.
  • OLYMPUS E-PL2
Wszystkie modyfikacje obrazu są widoczne w trakcie fotografowania na ekranie LCD.
Działa szybki AF, a także podgląd przy zdjęciach seryjnych.

  • Canon 600D
Canon na tym polu daleko w tyle. Można powiedzieć, że dopiero raczkuje. Nie kopmy leżącego.


FILM

Filmowanie ze zmianą czułości matrycy i wymiennych obiektywach czyli profesjonalne możliwości w tanim aparacie. Rewelacja! Kręcimy filmy, teledyski, animacje, reklamówki itd.
Zobaczmy co można zrobić w Canonie i Olympusie:
  • Canon 600D
Nie można połączyć filmu z Filtrami Twórczymi - ups, szkoda :(


  • OLYMPUS E-PL2
Każdy Filtr (niezależnie od konfiguracji) można użyć w filmowaniu, wystarczy nacisnąć czerwony przycisk i już nagrywamy z bieżącymi ustawieniami.

 
 Nasz film pokazuje dokładnie możliwości "artystyczne" E-PL2

Jednak Olympus także nie jest idealny.
Z użyciem filtra Diorama nie nagramy dźwięku, ponieważ aparat zapisuje co piątą klatkę. Za to jest idealny do nagrywania w przyspieszonym tempie. I jeszcze w Fotografii otworkowej nie zobaczymy płynności obrazu.


EDYCJA W KOMPUTERZE

Programy do edycji dołączone do aparatu EOS 600D nie mają funkcji nakładania Filtrów Twórczych na wykonane zdjęcie. Czyli musimy pracować tylko w menu aparatu na LCD o wielkości 3".

Program dołączony do PENa pozwala na nakładanie każdego filtra na zdjęcie w RAWie wykonane PENem (dowolny model). Co nam daje nieograniczone możliwości stosowania filtrów.


PORA NA PODSUMOWANIE

Są dwie szkoły fotografów. I pewnie obydwie dobre.
Ktoś powie, że aparat służy do normalnego pstrykania. "Klimacik" na zdjęciu wydłubie sobie w photoshopie. Bardziej doceni zabawę komputerową niż proces fotografowania. Utalentowany grafik.
Inni będą chcieli mieć od razu gotowe ciekawe zdjęcie z "analogowym" klimatem. Ci wolą być fotografami twórcami.
Opisaliśmy dwa modele amatorskich aparatów o podobnej jakości ale bardzo różne pod każdym innym względem. Jak widać powyżej - twórczym najbardziej. To wy zdecydujecie który wybrać - duży, ciężki, ograniczony czy miniaturowy kreatywny.


Tekst: Darek Żukowski

*SOOC (Straight Out of the Camera) - surowy JPEG , prosto z aparatu


3 komentarze:

MTwarowski pisze...

Trochę mieszacie ludziom w głowach. Kreatywność to nie jest kreatywna obróbka, filtry i etc. Najważniejszy jest przecież sam kadr! Co z tego że moge widzieć jak mój filtr wpłynie na zdjęcie jak nie umiem uchwycić dobrej chwili.Dlaczego najbardziej kreatywni fotograficy tego świata używają sprzętu za tysiące euro bawią się w photoshopie? Kreatywność nie zależy od sprzętu ale od nas! Jestem wyuczony tak, że, obróbka może mi pomóc osiągnąć to co chciałem pokazać na zdjęciu.Jednakże najpierw jest sam pomysł, potem uchwycona chwila na koniec sama obróbka dodanie filtrów.To że ktoś kupi Olympus'a nie zrobi go od razu kreatywnym fotografem.Podsumuję to jak wszystkie zgredy fotograficzne: nie ważny sprzęt ważny fotograf! :D Pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Jedyne co ratuje ten test to baner na początku "antytest". W każdym innym aspekcie to jakaś porażka. A jestem użytkownikiem PENa...

PENowiec pisze...

Cieszymy się, że rozumiecie nasze intencje (antytest). Czekamy na dalsze wnioski