Obiektywy systemu Micro 4/3 Panasonica



Tekst: Andrzej Grudzień

Światowy sukces system Micro 4/3 zawdzięcza połączeniu sił dwóch wielkich graczy na rynku fotograficznym czyli Olympusa i Panasonica. Chociaż pośrednio można powiedzieć, że pracują razem dla swojego systemu to jednak każdy producent tworzy indywidualnie konstrukcje aparatów i obiektywów. My kochany PENy ale grzechem by było nie wspomnieć o kultowej serii GH Panasonica która podbiła serca filmowcom albo o nowym GX1, który jest pierwiosnkiem w klasie expert aparatów systemowych. Takie modele przechodzą do historii, zostają w pamięci fotografów na całe życie.
W tym artykule chcemy wam przedstawić wszystkie obiektywy Panasonica dedykowane do Micro 4/3. Warto poznać ofertę Pany'ego, bo w tym zestawieniu są naprawdę niepowtarzalne rodzynki. Wspomnimy tu tylko o budżetowym "naleśniku" 20/1.7, a raczej powinniśmy napisać kultowym do streetphoto...
Na dzień dzisiejszy (27.04.2012) tylko Panasonic ma w ofercie obiektyw macro do M4/3 . To słynna 45/2.8 Leici z wbudowaną stabilizacją obrazu i powiększeniem 1:1. Znamy osoby, które uważają ten obiektyw za optyczną doskonałość.
Dla kochających przestrzeń i dynamikę polecamy profesjonalne rybie oko 8/3.5 i superszeroki 7-14/4. Chociaż na rynku są konkurenci tych obiektywów czyli Samyang (rybie oko) i Olympus (9-18mm) to jednak Panasonic jest tu królem.
Intrygująca jest nowa linia zoomów z elektryczną zmianą ogniskowej "Power Zoom". Standartowy zoom ma tylko 26.8 mm grubości co sprawia, że aparat systemowy Micro 4/3 może mieć wymiary kompaktu przy zachowaniu doskonałej jakości obrazu wynikającej z dużej fizycznie matrycy.

Obejrzyjcie ofertę Panasonica. Może wy też coś znajdziecie dla siebie.




Panasonic Lumix G Fisheye 8mm f/3.5








Ogniskowa: 8 mm (16) Rybie oko
Konstrukcja: 10 elementów w 9 grupach
Min. dystans ostrości: 10 cm
Min. wartość przysłony: 3.5
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: tylny 22
Stabilizacja obrazu: nie
Wymiary: 60.7 x 51.7 mm
Waga: 165 g



Panasonic Lumix G Vario 7-14mm f/4.0 ASPH









Ogniskowa: 7-14 mm (14-28)
Konstrukcja: 16 elementów w 12 grupach
Min. dystans ostrości: 25 cm
Min. wartość przysłony: 4.0
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: brak
Stabilizacja obrazu: nie
Wymiary: 70 x 83.1 mm
Waga: 300 g



Panasonic Lumix G Vario 14-42mm f/3.5-5.6 ASPH. Power O.I.S.









Ogniskowa: 14-42 mm (28-84) Elektryczny zoom
Konstrukcja: 9 elementów w 8 grupach
Min. dystans ostrości: 30 cm
Min. wartość przysłony: 3.5-5.6
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 37
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 61 x 26.8 mm
Waga: 95 g



Panasonic Lumix G Vario 14-42/3.5-5.6 ASPH. Mega O.I.S.








Ogniskowa: 14-42 mm (28-84)
Konstrukcja: 12 elementów w 9 grupach
Min. dystans ostrości: 30 cm
Min. wartość przysłony: 3.5-5.6
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 52
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 60.6 x 63.3 mm
Waga: 165 g



Panasonic Lumix G Vario 14-45/3.5-5.6 ASPH. Mega O.I.S.









Ogniskowa: 14-45 mm (28-90)
Konstrukcja: 12 elementów w 9 grupach
Min. dystans ostrości: 30 cm
Min. wartość przysłony: 3.5-5.6
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 52
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 60 x 60 mm
Waga: 195 g




Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/4.0-5.8 Mega O.I.S.








Ogniskowa: 14-140 mm (28-280)
Konstrukcja: 17 elementów w 13 grupach
Min. dystans ostrości: 50 cm
Min. wartość przysłony: 4.0-5.8
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 62
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 70 x 84 mm
 Waga: 460 g



Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 ASPH.









Ogniskowa: 20 mm (40)
Konstrukcja: 7 elementów w 5 grupach
Min. dystans ostrości: 20 cm
Min. wartość przysłony: 1.7
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 46
Stabilizacja obrazu: nie
Wymiary: 25.5 x 24.8 mm
Waga: 100 g



Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4









Ogniskowa: 25 mm (50)
Konstrukcja: 9 elementów w 7 grupach
Min. dystans ostrości: 30 cm
Min. wartość przysłony: 1.4
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra:46
Stabilizacja obrazu: nie
Wymiary: 63 x 54.5 mm
Waga: 200 g



Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f/2.8 ASPH.









Ogniskowa: 45 mm (90) Macro 1:1
Konstrukcja: 14 elementów w 10 grupach
Min. dystans ostrości: 15 cm
Min. wartość przysłony: 2.8
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 46
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 63 x 62.5 mm
Waga: 225 g



Panasonic Lumix G X Vario PZ 45-175 mm f/4.0-5.6 ASPH Power O.I.S.








Ogniskowa: 45-175 mm (90-350) Elektryczny zoom
Konstrukcja: 14 elementów w 10 grupach
Min. dystans ostrości: 90 cm
Min. wartość przysłony: 4.0-5.6
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 46
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 61.6 x 90 mm
Waga: 210 g



Panasonic Lumix G Vario 45-200mm f/4.0-5.6 Mega O.I.S.









Ogniskowa: 45-200 mm (90-400)
Konstrukcja: 16 elementów w 13 grupach
Min. dystans ostrości: 100 cm
Min. wartość przysłony: 4.0-5.6
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 52
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 70 x 100 mm
Waga: 380 g



Panasonic Lumix G Vario 100-300 f/4.0-5.6 Mega O.I.S.








Ogniskowa: 100-300 mm (200-600)
Konstrukcja: 17 elementów w 12 grupach
Min. dystans ostrości: 150 cm
Min. wartość przysłony: 4.0-5.6
Budowa przysłony: 7-listkowa
Rozmiar filtra: 67
Stabilizacja obrazu: tak
Wymiary: 73.6 x 126 mm
Waga: 520 g

3 komentarze:

Olesku.pl pisze...

"Na dzień dzisiejszy (27.04.2012) tylko Panasonic ma w ofercie obiektyw macro do M4/3" - czy na pewno dzisiejszy? :)

A tak w ogóle to 20/1.7 jest królem ;) diablo ostry, całkiem szybki, rzadko opuszcza bagnet mojego PENa ;)

Natomiast co do Samyanga to mam, chwalę sobie, ze względu na cenę nie kupiłbym Panasa :)

Jacek pisze...

Czytam,czytam i przecieram oczy.Jak byk wszyscy zalecają - zdejmować filtry UV do a.cyfrowych, a tu panowie robią testy i sami mówią, że może coś być źle bo mają filtry na szkle.Myślę ,że jak test to test (nowe szkło Sigmy 30 mm.)Mam PENA i jestem zadowolony - ale... Mam ob.Zuiko 50 ,f 1,4. No i co z tego ,że kręcę ręką, i co z tego ,że z 50 zrobiła się 100 .Ma jednak światło ,jest idealny do makro-metodą odwróconą i przy pomocy pierścieni i mieszka. Mogę go założyć do starego i niezawodnego OM 1 i robić wyśmienite cz/b.Robię portrety i jedyne co mnie interesuje to oryginalny ob.do PENA - f1,7 , mały, szybki lekki i ostry. Prawie uniwersalny.Teraz za ok. 1100zł.Mogę się jednak podzielić z innymi Penowcami, którzy mają E-Pl 1 - mamy świetny wbudowany flesz. Dzięki składanej konstrukcji pozwala na wykonywanie zdjęć ze światłem odbitym np.od sufitu.WYSTARCZY ODCHYLIĆ palnik do tyłu.Mamy pięć palców więc spokojnie wystarczy ,a efekty jak wiadomo b.d. bo bez przepaleń.Jednak do zabawy w studio potrzebne są dodatkowe lampy to wiadomo.Powodzenia i pozdrawiam wszystkich .J.

PENowiec pisze...

"No, i jeszcze pstrykniemy coś przez okno. Mamy nadzieję, że szyba nie pogorszy jakości. Może to być jak efekt kiepskiej UV-ki na obiektywie." - nie napisałem, że korzystałem z UV-ki w tekście o Sigmie 30/2.8. Fotografowałem przez szybę. Ale to drobiazg.
Panie Jacku, chętnie opublikujemy Pana portfolio zrobione PENem. Zapraszamy do współpracy.