LEICA D VARIO-ELMARIT 1:2.8-3.5/14-50mm ASPH.

Połączenie idealne. PEN + najlepsze szkła na świecie. Czyli oczywiście Leica...

Tekst: Darek Żukowski

Wielokrotnie już pisaliśmy o obiektywach systemu 4/3 w połączeniu z PENem ale zawsze to była optyka Olympusa. Tym razem przedstawiamy Wam obiektyw Leica D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH. OIS, który pojawił się na rynku w 2006 r. wraz z cyfrową lustrzanką Leica Digilux 3 (a także z bliźniaczym modelem Panasonica - L1) .
E-P2 +  14-50/2.8-3.5 + MMF-1

Specyfikacja obiektywu:

Budowa: 12 grup/16 elementów
Zakres ogniskowej: 14-50 mm (equiv. 135: 28-100 mm)
Jasność: f/2.8-3.5
System ustawiania ostrości: AF
Minimalna dystans ostrości: 29 cm
Stabilizacja obrazu : wbudowana
Rozmiar filtra: 72 mm
Waga: 490 g




 Aby Vario-Elmarit mógł pokazać na co go stać potrzebujemy adaptera MMF-1, który zapewnia połączenie obiektywów systemu 4/3 z aparatami Olympus Micro 4/3 .


Obiektyw posiada wbudowaną stabilizację obrazu. W lustrzance Digilux 3 procesor obrazu wykrywał poruszenia 4000 razy na sekundę i przesyłał informacje do sensorów żyroskopowych w obiektywie. Adapter Olympusa MMF-1 przekazuje te dane także do PENa co sprawia, że możemy się cieszyć stabilizacją w naszych E-Pxx. Wystarczy przełączyć przycisk MEGA O.I.S. na obiektywie w pozycję ON.


Autofokus jest dosyć sprawny. Pamiętamy problemy z nim w obiektywach Olympusa 12-60 czy 50-200. Tutaj jest na poziomie zadowalającym. Ostrość ustawia dokładnie, bez zbędnego marudzenia - oczywiście daleko tu do prędkości obiektywów micro4/3.
Manualne ostrzenie sprawdza się bardzo dobrze. Pamiętajmy, że pierścień ostrości to tak naprawdę idealnie pracujący potencjometr, dający znać silnikowi by precyzyjnie poruszył soczewkami. Aby ułatwić sprawę proponuję włączyć w MENU aparatu funkcję "Asysteta Focusa".

Mechanika obiektywu świadczy o jego klasie. Metalowy bagnet oraz idealne spasowanie mechaniki. Żadnych zbędnych luzów i poruszających się pierścieni.


Krótki test pokazuje, że jakość obrazu zależy głównie od jakości optyki.

Extremalne porównie: 
kitowy OLYMPUS vs profesjonalna LEIKA

OLYMPUS M.Zuiko Digital 14-42mm 3.5-5.6;
Ustawienia: ogniskowa 42mm, f/8

LEICA D Vario-Elmarit 14-50mm 2.8-3.5;
Ustawienia: ogniskowa 50mm. f/8
LEICA D Vario-Elmarit 14-50mm 2.8-3.5

OLYMPUS M.Zuiko Digital 14-42mm 3.5-5.6
LEICA D Vario-Elmarit 14-50mm 2.8-3.5

OLYMPUS M.Zuiko Digital 14-42mm 3.5-5.6

LEICA D Vario-Elmarit 14-50mm 2.8-3.5

OLYMPUS M.Zuiko Digital 14-42mm 3.5-5.6

Jakość obrazu Leiki wzorcowa. Nie widać natrętnych aberracji, winiety. Zaskakuje doskonała ostrość, nawet przy dużych powiększeniach widoczne są szczegóły obrazu. Zdjęcia nabierają nowego życia, ilość informacji (szczegółów) jest ogromna. Leica w każdym calu...


Zdjęcia przykładowe wykonane zestawem: PEN E-P2/E-PL2 + LEICA D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH.

Leica D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH.

Leica D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH.

Leica D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH.

Leica D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH.

Leica D Vario-Elmarit 14-50/2.8-3.5 ASPH.


2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Czy najlepsze to nie wiem ale na pewno najdroższe.

PENowiec pisze...

Płacimy za jakość.
A drogo to jest wtedy jak mamy coś alternatywnego i tańszego. Tu nie mamy. I nikt nawet nie ryzykuje konfrontacji.